Меню
 
Головна arrow Новини
Нові виклики та перемоги антитютюнової кампанії.

Минулого місяця презентовано Доповідь ВООЗ щодо глобальної епідемії вживання тютюну у різних країнах світу.

Під час заходу учасники представили глобальні та національні тенденції поширення вживання тютюну та реалізації антитютюнових заходів, рекомендованих ВООЗ, а саме комплексу заходів, представлених міжнародною організацією MPOWER. Прес-конференцію з цього приводу організовано громадською організацією «Життя» на замовлення Бюро ВООЗ в Україні.

Восьма Доповідь у серії звітів ВООЗ повідомляє про успіхи в боротьбі з тютюновою епідемією та звертає особливу увагу на загрози від нових нікотинових і тютюнових виробів – зокрема, електронних сигарет та тютюнових виробів для нагрівання (ТВЕНів).

Зокрема зазначено: кількість споживачів тютюну знизилася у більшості країн ( зараз у світі нараховують 1,30 млрд курців у порівнянні з 1,32 млрд у 2015 р.) Однак 22,3% світового населення все ще вживає тютюнові вироби: це 36,7% усіх чоловіків та 7,8% жінок. Примітно, що на сьогодні близько 80% курців (а це приблизно 1 млрд осіб) проживають у країнах з низьким та середнім рівнем достатку.

Руйнівний вплив поширеності куріння є невблаганним: щорічно хвороби, що пов’язані з вживанням тютюну, забирають життя 8 млн людей, у тому числі 1 млн людей вмирають внаслідок впливу вторинного тютюнового диму. Та завдяки всеосяжній антитютюновій політиці, що проводиться відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ) та заходів MPOWER, нині вдалося врятувати мільйони життів, і це, на думку експертів, велике досягнення у боротьбі з тютюновою епідемією.

Один з основних напрямків політики MPOWER – досягти нульового рівня вживання тютюну неповнолітніми. На жаль, нині у світі тютюнові вироби вживають близько 38 мільйонів дітей віком 13-15 років. А особливо поширеним є вживання неповнолітніми електронних сигарет та ТВЕНів – наприклад, в Україні кожен п’ятий школяр віком 13-15 років знайомий із електронними сигаретами.

Відтак тютюнові компанії агресивно просувають електронні пристрої для куріння серед дітей і підлітків за допомогою багатотисячного асортименту смакових добавок, реклами в соціальних мережах та оманливих заяв про продукцію.

Між тим, ВООЗ прогнозує зниження поширеності вживання тютюну в Україні у період 2010-2025 рр. на 25,9%. Це досягнення є крихким, оскільки турбує відносно висока поширеність використання електронних сигарет серед української молоді. Докази свідчать – ті, хто користується електронними сигаретами, більш ніж вдвічі частіше споживають звичайні сигарети. Тому ВООЗ закликає всі країни вжити комплексних заходів, заснованих на доказах, щоб зменшити нікотинову залежність і вживання тютюну за допомогою виконання всіх положень РКБТ ВООЗ і повного впровадження MPOWER. На цьому наголосила технічний спеціаліст Програми контролю над тютюном Європейського регіонального бюро ВООЗ Анжела Чобану.

Як вказано в Доповіді, починаючи з 2017 року вже 102 країни повністю реалізували один або більше заходів MPOWER. За цей період в понад 4 рази зросла кількість людей, охоплених хоча б одним із заходів MPOWER – це 5,3 млрд осіб.

«Зниження поширеності куріння – це світовий тренд у досягненні Цілей сталого розвитку ООН, який підтримала Україна. Перед нами як стороною РКБТ ВООЗ стоїть завдання комплексної реалізації заходів MPOWER, а тому корпоративні інтереси компаній не мають ставати на заваді захисту здоров’я людей. Ми переконані, що ухвалення законопроєкту №4358 посилить антитютюнове законодавство в Україні та допоможе захистити дітей від залучення до куріння, чим врятує тисячі життів», – зазначив заступник Міністра охорони здоров’я, головний державний санітарний лікар України Ігор Кузін.

Нині Україна досягла певних успіхів у подоланні тютюнової епідемії. Так, підвищення податків на електронні пристрої для куріння в Україні відзначено як найкращу міжнародну практику – завдяки ухваленому 2019 року Закону № 466-IX, що запровадив податки на рідини, які використовуються в електронних сигаретах та збільшив рівень оподаткування ТВЕНів.

Водночас Україна працювала й над підвищенням обізнаності населення про ризики вживання тютюнових та нікотинових виробів, досягнувши найвищого рівня виконання по стратегії «Проведення антитютюнових інформаційних кампаній», зокрема завдяки проведенню двох національних інформаційних анти тютюнових ініціатив – «Тютюновий дим – невидимий вбивця» та «Безпечного куріння не існує».

«Агресивна реклама тютюнових корпорацій переконує курців, ніби вживання ТВЕНів та електронних сигарет менш шкідливе й допоможе кинути курити. Але це лише ілюзія меншої шкоди. Такі продукти спричиняють сильну залежність і шкодять здоров’ю як і звичайні сигарети. Наприклад, в аерозолі ТВЕНів міститься стільки ж канцерогенів – понад 50, 22 з них удвічі токсичніші, і ще 7 — удесятеро токсичніші за «сигаретні». Наголошую, безпечного куріння не існує! Потрібно заборонити рекламу електронних пристроїв та їх куріння в громадських місцях», – підкреслив заступник Генерального директора ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» В’ячеслав Збанацький.

«Доведено, що заходи MPOWER дозволяють рятувати життя людей та зберігати державні кошти завдяки попередженню витрат на надання медичної допомоги для постраждалих від тютюну. І найбільш ефективний спосіб виконати заходи MPOWER – вдосконалити законодавство. У червні в першому читанні було прийнято комплексний антитютюновий законопроєкт №4358, норми якого базуються на РКБТ ВООЗ та впроваджують положення євроінтеграційної директиви 2014/40/ЄС. Ухвалення законопроєкту №4358 врятує тисячі українців від залучення до смертельної тютюнової залежності», – наголосила координаторка проєктів, ГО «Життя» Оксана Левицька.

Довідково:

Перша Доповідь ВООЗ про глобальну тютюнову епідемію була опублікована у 2008 році. Зараз такий звіт готується кожні 2 роки. У восьмій Доповіді ВООЗ про глобальну тютюнову епідемію подано узагальнену інформацію про національні зусилля щодо реалізації найбільш ефективних заходів щодо зниження попиту, передбачених Рамковою конвенцією ВООЗ щодо боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ), які довели свою ефективність як способи скорочення вживання тютюну. Комплекс цих заходів скорочено позначається як «MPOWER», де:

M – Моніторинг споживання тютюну та профілактичних заходів

Р – Захист людей від тютюнового диму

О – Надання допомоги у припиненні вживання тютюну

W – Попередження про небезпеки, пов'язані з тютюном

Е – Контроль за дотриманням законодавства про заборону реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів

R – Підвищення податків на тютюнові вироби.

Офіційний сайт Управління охорони здоров'я Чернігівської обласної державної адміністрації

Copyright © 2008 adprinc